Thursday, February 16, 2012

Take your time and enjoy your life.


Joy is what happens to us when we allow ourselves to recognize how good things really are.
- Marianna Williamson
Dat vind ik nog eens een inspirerende quote. Het is waar, je moet zelf eerst laten genieten voor je het goede ergens in kan zien. Ik probeer vrij optimistisch te zijn, overal het goede in te zien - ik word ook wel eens naïef genoemd, maar zo zie ik dat niet, want ik ben ook weer niet zo goedgelovig... 

Ik ben namelijk van nature vrij pessimistisch. Zo bedenk ik me altijd, dat niemand me echt aardig vind. Iedereen doet alsof en achter me rug om roddelen ze over me. Nee... Niet zo zeer roddelen, zo interessant vind ik mezelf niet. Als je verwacht dat er over je geroddeld wordt, vind je jezelf misschien heel wat, maar dat vind ik mezelf niet. Daarom is het ook zo lastig voor me om te beseffen dat ik echte vriendinnen heb. Het besef dat iemand me echt aardig vind, dat iemand me echt grappig vind en me niet gewoon keihard in me gezicht uitlacht maar werkelijk met me meelacht... Is echt lastig om te vatten.
Nu wek ik misschien de verbeelding dat ik geen vriendinnen heb, maar die heb ik wel. Ik weet dat ze me echt aardig (en grappig, maar weet niet of ik nou zo graag grappig gevonden wil worden?) vinden, toch blijft de gedachte rondhangen. Ze lachen nu met me mee, ze luisteren naar me, ze geven me advies wanneer ik erom vraag, maar hoe zit dit als ik er niet bij ben? Wordt er over mij gepraat of zeuren ze weleens over hoe irritant mijn lach is? Of hoeveel ik praat, en dan vooral de onzin? Dat soort gedachten...
Mijn zelfvertrouwen is altijd op een laag pitje geweest, dat besef ik me op dit soort momenten altijd weer. Echter laat ik dit zo weinig mogelijk zien, daar houd ik niet van. Mijn zwaktes hoeft niemand te weten, dat kan alleen maar ooit tegen me gebruikt worden. Daarom sta ik ook vrij bekend als het lachebekje op school... Dat luidruchtige meisje kan toch niemand waarderen? Ik lach nooit nep, behalve voor foto's haha! Maar als ik lach, dan is dat altijd echt. 

Oke genoeg pessimistische en jezelf-omlaag-halende gedachtes! Om terug te komen op de inspirerende quote die ik in het begin noemde, laat jezelf gaan! Je kan niet alles dwingen, niet alles kan gaan zoals jij dat wil. Maar jij kan wel van elke situatie er het beste van maken! 
Nadat ik ben blijven zitten in de vijfde klas (Vorig jaar deed ik dus voor de tweede keer 5vwo) heb ik overal schijt aan gekregen. Natuurlijk vond ik het niet leuk om een onvoldoende te krijgen, maar wat kan ik er aan doen? Ja, ga een keer leren! Doordat ik weet dat het mijn eigen schuld is, moet ik er ook niet om gaan janken zoals sommige mensen dat kunnen doen. Ik had me best moeten doen en daarmee basta! Kom op zeg, de wereld vergaat niet.
[Even tussendoor, achteraf gezien heb ik het nog best redelijk gedaan, allemaal voldoendes op mijn lijst en mijn schoolexamengemiddelde was zelfs nog allemaal minimaal 6,5 (afgezien van nederlands(6,4) maar dat mag ik wel even verwaarlozen toch? Hehehe). Mag ik best trots op zijn toch?]
Ook is mijn denkwijze veranderd, ik maak me niet meer elke keer zorgen om wat er gebeurd (of gaat gebeuren). Ik leef vandaag, niet in de toekomst. 'Go with the flow.' is sindsdien mijn nieuwe motto.
Wat ik regelmatig ook graag doe of wil doen, wordt perfect weergegeven in deze quotes:
Take a long walk alone in the woods -
leave the cellphone and music player at home.
Your whole Being will appreciate it.
- Jonathan Lockwood Huie
Take time today to appreciate beauty -
natural beauty, art, people.
Slow down, breathe deeply, smile.
It's a beautiful world.
- Jonathan Lockwood Huie

Hoewel ik het niet helemaal eens ben om mijn muziek ook thuis te laten, aangezien muziek mijn gedachten kan laten dwalen van de stress, is de rest geweldig om te doen. Verder staat er in de eerste quote ook om te wandelen in het bos in je eentje, nee dat adviseer ik niet om te doen of het een vertrouwd bos is of niet... Ik zou eerder zeggen: Ga in je eentje te gaan wandelen in een rustgevende omgeving.
Mijn advies dan ook: Heb je stress? Ga wandelen in je eentje, met of zonder muziek, wat jou het beste ligt. Geniet van het leven en laat de kleine dingen waar je je druk om maakt, gewoon kleine dingen blijven. Achteraf gezien zou je toch willen dat je er niet zo'n probleem van had gemaakt.